
The Fifth International Conference on Historical News Discourse (CHINED 
V) in Porto, Portugal, 11-13 June 2015 
 
ABSTRACTS 
 
Plenary session 
Udo Fries (University of Zurich):  
 
From Shanghai to London and back: 1850 - 1900 
 
On 3 August 1850 an English-language weekly, the North China Herald, first appeared in 
Shanghai, and it survived for the next 100 years. Right from its beginnings it was a quality 
paper written for English-speaking businessmen in Shanghai, the Far East and beyond.  
In the first part of my presentation I want to take a look at the first 50 years of this publication 
and I want to show what was special about this paper and how it managed to attract a growing 
readership. My focus will be on the relationship between editors, contributors, and readers, on 
the material published, and on the gradual introduction of structural markers, like datelines 
and headlines. 
In the second part I will look at the ways news travelled from China to Britain and the other 
way round, how European news were presented to the readers in Shanghai in a period of the 
rapid development of the speed of travel, the invention of the telegraph, and the rise of news-
agencies. All these developments influenced the shape of the news reports in the North China 
Herald, and transformed it eventually into a modern international newspaper. 
 
 
 

Roberta Facchinetti (University of Verona) 

Europe in the eyes of the early New York Times 

 

Recent studies have challenged the traditional pillars of ‘impartiality’ and ‘objectivity’ widely 
given for granted as intrinsic of news reporting, and have moved towards considerations on 
‘perspective’ and ‘subjectivity’, often rooted in the socio-geographical backgrounds against 
which the news discourse is produced. Moreover, scholars have also started to investigate 
how far technological developments have impinged on ‘the new face’ of news-writing; thus, 
they have abandoned the notion of the news report as the exclusively linguistic output of the 
news-making process and have focused on co-textual aspects as well, particularly the 
interrelations between image and verbiage.  
Starting from the above considerations, the aim of the present paper is to carry out a study on 
the The New York Times, focussing on how far it dealt with Europe in its first 20 years of 
publication. Specifically, all the issues of The New York Times published between 1851 and 
1871 will be screened for the keyword ‘euro’, including, for example, ‘Europe’, ‘European’, and 
‘Eur’. The main focus will be on news reports, but features and commentaries will be discussed 
as well. For each piece, all items will be taken into consideration, including headlines, sub-
headlines, and body text.  
The analysis of these data will highlight the angle taken by The New York Times in its news 
reports, features and commentaries related to Europe, bearing in mind also the interrelation 
between (sub-)headline and text, which adds to the factual and evaluative information of the 
news reports and also, in certain cases, helps framing and articulating ideological messages. 
 



 
 

Isabel Ermida (University of Minho)  

Edgar Allan Poe and newspaper hoaxes: Sensationalism in the mid-nineteenth 

century Press 

 
An early form of satire in the American Press, news hoaxes were both a way to ridicule people 
and events of the day and a strategy to increase newspaper sales by circulating sensational 
stories. No matter how farfetched or outrageous the invented accounts were, many readers 
actually believed them, and the newspapers often failed to admit their falsity, letting them go 
unretracted. One author of such fake news reports was Edgar Allan Poe, who in June 1835 
published a short story entitled “Hans Phaall – A Tale” in the Southern Literary Messenger. 
Intended as a hoax, it described a voyage to the Moon in a hot-air balloon, but its comical and 
flippant tone made it less successful than another Moon hoax soon to follow: that of Richard 
A. Locke, a Cambridge-educated reporter who upstaged (and plagiarized) Poe two months 
later by writing six articles for the New York Sun entitled Great Astronomical Discoveries Lately 
Made By Sir John Herschel. Poe’s plans to continue his own hoax in further installments thus 
fell flat, but his contribution to spoof news reporting did not end there. In 1844 he wrote, also 
for The Sun, the much more successful “Balloon Hoax”, which was enthusiastically received – 
and believed. 
This paper aims at analyzing these early manifestations of sensationalism in the Press – which 
was later (at the dawn of the twentieth century) to be dubbed “yellow journalism” – in terms 
of their linguistic, structural, discursive and ideological construction. How does humour work in 
these fake news accounts? What lexical, stylistic and compositional features do they boast? 
How do they reveal the satirical purpose that drives them? And, crucially, what do they show 
of American society in the middle of the nineteenth century?  
 

 

Nicholas Brownlees (University of Florence) 

“Translated out of the Dutch coppies verbatim”: Translation Strategies in 

Seventeenth-Century English Print News 

 
From the second half of the sixteenth century English print news played an ever-increasing role 
in forming the English reader’s knowledge and understanding of people, places, events and 
cultures. With domestic news the information was generally supplied by native English 
speakers, whilst with foreign news the information was not just based on the speech or 
written texts of English speakers living or travelling abroad, but also on the translation of 
manuscript or print news that had originally been written, for example, in French, Dutch, 
German, Spanish, Italian or Latin. Translation had a fundamental role in the dissemination and 
shaping of foreign news among the English reading public. It was through translation that 
much of what was happening abroad was brought to the English reader’s attention.  
However, despite the importance of translation in news dissemination in England and Europe 
at that time, up until recently little research has been carried out into translation strategies of 
news texts. In my paper I shall examine this topic in relation to metatextual comment that 
English translators themselves provide regarding their manner of translation. Through this 
analysis, I shall set out some of the parameters that appear to have influenced translators in 
their choice of translation strategy and journalistic style.  

 



Sara Barker (School of History, University of Leeds) 

True Histories? Reading and re-reading the French Wars of Religion through news 

pamphlets and histories 

 
The idea that news is the “first rough draft of history”, often attributed to Alan Barth, has 
come to be something of a cultural commonplace. In reality, the distinction between event 
reporting and the development of historical narratives is formed by various concerns, not least 
of which are the demands of format and reader expectation. It is difficult to know at the time 
of reporting an event, particularly an ongoing situation such as a war or conflict, which 
individual happenings will come to be of particular significance, or have lasting effects, and 
which will turn out to have limited repercussions. Thus reading news accounts can give a very 
different impression of a historical episode than reading a subsequent history, even a history 
produced at a relatively small remove from the events in question. This becomes even more 
complicated when issues of translations are included in the mix, where concerns about 
domestication, reader interest, political alliances and censorship can all affect the presentation 
of the factual narrative which lies at the heart of news.  
This paper will use the reporting of the events of the French Wars of Religion as a case study to 
investigate how event narratives might shift over time and also between nations. It will start 
with an overview of how the French Wars of Religion were reported in France, before 
examining how the same events, and sometimes the same pamphlets, were covered in 
England. It will consider the events being reported, the details included and those involved in 
the writing and transmitting of such reports. Finally, it will compare these with those 
established by later historical works in both French and English, in order to chart changing 
priorities and interests.  
 
 
 
 

Birte Bös (University of Duisburg-Essen) 

Strategies and effects of self- and other-presentations of 18th-century newsmakers 

 
This study takes a critical discourse perspective at the self-presentation of 18th-century 
newsmakers and their (de-)construction of contemporary competitors, political opponents and 
other adversaries. Drawing on Reisigl/Wodak (2001), this paper investigates the use of 
discursive strategies of image construction employed by newsmakers in their editorial 
comments. It looks at person references and deals with the traits and qualities assigned to the 
parties involved, all of which typically contribute to a positive self-presentation and a negative 
other-presentation. 
Furthermore, a case study of the adversarial separation of Edward Topham and John Bell, the 
makers of the highly successful newspaper The World and Fashionable Advertiser, will reveal 
the complexities of interdiscursive and intertextual practices in negotiating positions and 
responsibilities. Bell released his own newspaper, The Oracle, only a fortnight after The World 
had been withdrawn from him by Topham in May 1789 (cf. Morison 1930, 1932). Their 
struggle was made public in various comments, which influenced the formation of public 
opinion and had probably well-calculated marketing effects. 
 
References 

Morison, Stanley (1930), John Bell, 1745-1831: A Memoir, Cambridge: Cambridge University 
Press. 



Morison, Stanley (1932), The English Newspaper. Some Account of the Physical Development of 
Journals Printed in London between 1622 & the Present Day, Cambridge. 
Reisigl, Martin; Ruth Wodak (2001), Discourse and Discrimination, London, New York: 
Routledge. 

 
 
 
Martin Conboy (University of Sheffield) 

Writing Social Class: Radical Departures 

 
‘Audience design’ as Allan Bell (1991) has termed it, is a fundamental part of the construction 
of commercially viable readerships for newspapers; matching content to an identifiable 
demographic.  However, most early newspapers assumed a relatively homogenous bourgeois 
readership and it was only in the early nineteenth century that radical publishers and writers 
began to actively seek out readerships that could be addressed in terms of non-bourgeois 
political concerns and to experiment with style, rhetoric and appeal which did much to create 
a distinctive sense of class identification for working people. Smith (1984) has argued that the 
newspapers of this era did much to validate the voice and experience of the emergent working 
classes in print. Beyond the commercially oriented designing of an audience attractive to 
advertisers, shaping the reality of working class readers through news reporting became one 
of the major political contributions to the formation of a self-aware working class through the 
highpoint of the radical press in England (Thompson, 1967). By the time of the mid-century 
such discourses had become incorporated into more commercialized models of working class 
appeal in the Sunday press. This paper will explore the variety of rhetorical appeal to the 
working classes in a selection Cobbett’s Political Register (1816-1819) at the high point of its 
radicalism before the imposition of the punitive ‘Six Acts’ and the Chartist Reynolds’ paper 
Reynolds’s Weekly News in its early editions from 1850 when perhaps its hybrid combination 
of radical rhetoric and commercial appeal was at its most complex. This comparison will 
illuminate how different stylings of the news refracted the changed circumstances of 
newspapers appealing to the working classes in mid-century England. This is arguably a critical 
moment in the discursive shaping of a working class readership that still marks popular media 
to this day. 
 

 

Marianna Hintikka (University of Turku) and Minna Nevala (University of Helsinki) 

Fallen women and public bodies in late 19th-century English newspapers 

 
In the 19th century the popular press was directed towards the heterogenic working class, and 
therefore the information contents were often mixed with entertaining characteristics 
(Conboy 2010). Newspapers feasted on such topics as the corruption of the upper classes, but 
even more so that of the social margins. 
There is a rich terminology in Late Modern English that relates to prostitution, a vast share of 
which requires specific cultural knowledge to be transparent. In this paper, we will, firstly, 
chart the lexico-semantic field of prostitution and focus on the conceptual relations between 
terms for prostitutes and metaphorically related concepts in certain, relevant fields of social 
discourse in England during the late 19th century (for more on conceptual metaphor in 
discourse, see Cameron & Deignan 2006 and Rakova 2003). One of our aims is to look at a set 
of terms used for prostitutes and determine how and to what extent these culturally mediated 



vehicles map conceptual parallelisms within the larger social tapestry, or network, of value 
relations, and whether these conceptual relations display a discernible regularity. 
Secondly, our aim is to study the terms from a socio-pragmatic perspective by looking at how 
the social status and character of these “fallen women” are expressed in public writings of the 
time. Moreover, we will focus on how the terms invented are strategically used to oppose the 
crime of prostitution and keep the wrong-doers as a group of their own outside respectable 
society.  
We will look at the terminology relating to prostitutes in English newspapers published 
between 1850 and 1900 (19th Century British Library Newspapers Database). The study is a 
continuation to our previous research on the semantic and pragmatic variation and change in 
the terms used of common prostitutes in Early and Late Modern English pamphlets (Nevala & 
Hintikka 2009).  
 
 
References 
Cameron, Lynne & Alice Deignan. 2006. The emergence of metaphor in discourse. Applied 
Linguistics 27(4): 671-690. 
Conboy, Martin. 2010. The Language of Newspapers: Socio-Historical Perspectives. London: 
Continuum. 
Nevala, Minna & Marianna Hintikka. 2009. Cider-Wenches and High Prized Pin-Boxes: Bawdy 
terminology in seventeenth- and eighteenth-century England. In R. W. McConchie, Alpo 
Honkapohja and Jukka Tyrkkö (eds), Selected Proceedings of the 2008 Symposium on New 
Approaches in English Historical Lexis (HEL-LEX 2). Somerville, MA: Cascadilla Press. 134-152.  
Rakova, Marina. 2003. The Extent of the Literal: Metaphor, Polysemy and Theories of Concepts. 
Basingstoke: Palgrave Macmillan. 
 

 

Francisco Baena, Carmen Espejo and Carlota Fernández Travieso (Research Group 

IBEMNEWS ¬ University of Seville, University Pompeu-Fabra, University of Coruña) 

Emerging journalistic discourse in Spain: a proposal for xml-tei encoding of Early 

Modern gazettes 

 
This paper presents preliminary results obtained by the Research Group on Early Modern 
Iberian News (IBEMNEWS). This group studies the emergence of journalistic discourse in Spain 
and Portugal, more precisely, the evolution from occasional news pamphlets to serial and 
periodic news books. For this purpose, the study analyzes printed news sheets published on 
the peninsula in the late sixteenth century and the first half of the seventeenth century. The 
present study is based on a corpus of news sheets which had been catalogued to date as 
independent sheets - that is, news pamphlets - published by several printers working in the 
same city (Seville) and around the same time (the second and third decade of the seventeenth 
century). The resulting transcript of the corpus was transcribed with an encoding scheme using 
XML-TEI language, developed by the group IBEMNEWS which we claim to be a valid scheme 
for analyzing the gazettes of the Modern Age. As a result, the analysis has revealed common 
features in the design of the cover and regularities in the writing. This leads us to state that, 
despite their never having been acknowledged to be related, these sheets are part of series of 
(quasi) periodical news books which pioneered the Iberian news market of the Modern period, 
while offering the public a new format based on visual continuity, regularity in the structure of 
the text and standardization in the reporting of news. 

 



Ester Amaral de Paula Minga (New University of Lisbon) 

The historical evolution of journalistic ethics and the moral challenges to the 

profession nowadays 

 
This paper focuses on the historical trajectory of journalistic ethics, with special emphasis on 
its relationship with the emergence of the bourgeois public sphere, as described by Jürgen 
Habermas (1984), and the consolidation of journalism as an autonomous discursive field in the 
second half of the nineteenth century. This resulted from the economic disputes seen there, 
which allowed the emergence of ethical-discursive values, such as the objective news style. By 
means of this historical analysis, the paper will demonstrate the challenges imposed today on  
journalism, with the popularization of the internet and news content produced by non-
journalists, and will indicate the need to re-discuss a new ethical model for journalism (Ward, 
2008), that is more global. I shall propose paths to be followed in the reconstruction of this 
ethical model. 
 
 
 
 

Maija Stenvall (University of Helsinki) 

Unnamed sources as rhetorical constructs in news agency reports – a diachronic view 

 
In today’s news agency reporting, “precise sourcing” (cf. Reuters handbook) is one of the 
values that can be directly linked to the ideals of objectivity and factuality. Paradoxically, this 
aim has led to an abundant use of anonymous sources. At the same time, both AP (the 
Associated Press) and Reuters, in their guidelines to journalists, clearly stress the ‘weakness’ of 
unnamed speakers, and, in June 2005, AP even sent a special reminder to its journalists, urging 
them to tell their readers the reason for anonymity, whenever possible (Silverman & Carroll 
2005; see also Stenvall 2008).   
The present paper looks into the past of sourcing routines of these two news agencies. My 
data are collected from AP and Reuters news reports in the ProQuest database of historical 
newspapers between 1850 and 1995: the New York Times, the Washington Post, and the 
Manchester Guardian. Even my limited data give evidence of the fact that the use of unnamed 
sources is a long-standing routine, involving special strategies. An unnamed speaker is 
presented as credible and newsworthy, the fact that the anonymity is the speaker’s own 
choice is stressed, the reason for anonymity given. In 1892 (MG, May 24), a Reuters journalist 
wrote:  “A respectable man, whose name is known but is not made public, has made a 
statement…”. It is obvious that the journalist feels that he has to “claim standing” (cf. Bell 
1991: 193) for this anonymous person. However, requirements for today’s ‘objective’ style are 
not fulfilled. In contrast, AP’s explanation (WP April 12, 1906) is totally in line with the present 
day guidelines: “This refugee would not give his name, as he feared persecution at the hands 
of the police.”    
All these strategies open up a wealth of rhetorical possibilities, and thus can undermine the 
alleged factuality/objectivity of news agency discourse. 
 
References: 
Bell, Allan. 1991. The Language of News Media, Oxford: Blackwell. 
Handbook of Reuters Journalism. 2008.  
Available: http://www.reuterslink.org/docs/reutershandbook.pdf. 
Silverman, Mike and Carroll, Kathleen. 2005. AP reminds staff about policy.    



(http://www.apme.com/committees/credibility/061705apletter.shtml; accessed 25 July, 
2007). 
Stenvall, Maija. 2008. Unnamed sources as rhetorical constructs in news agency reports. 
Journalism Studies 9(2), Special Issue ‘Language and Journalism’: 229–243.  

 
 
 
Elsa Simões and Sandra Tuna (Fernando Pessoa University) 

A study in multimodality: captions, text and images in the Portuguese popular 

newspaper António Maria and in the British magazine Punch 

 
One of the most famous and long-living Portuguese ‘popular’ newspapers of the 19th century 
was ‘O António Maria’, which was founded, written and illustrated by Rafael Bordalo Pinheiro, 
an extraordinarily multifaceted Portuguese artist. 
The ‘António Maria’ had two series (1879-1885 and 1891-1898), which account for a total of 
fifteen years of intense journalistic activity, where its mentor undertakes a systematic, shrewd, 
incisive and often aggressive analysis of the different sectors of the Portuguese society. It 
strove to maintain its independence from the political powers, debating ideas and expressing 
opinions in a most original form, where text, illustration and cartoon established complex 
dialogic relationships, simultaneously conveying the factuality required of news items and 
stimulating laughter that provided a comment on what was being reported.  
This play on multimodality – neither image nor text can function in isolation, and full meaning 
stems from their combined effects – is also a characteristic of a possible British counterpart of 
this Portuguese popular newspaper: in fact, in ‘The Punch, or the London Charivari’, we can 
find a very similar use of cartoons with satirical aims.  
It is the purpose of this paper to undertake a linguistic analysis of the interweaving of voices 
pertaining to different modes in the above publications and the increased possibilities for 
satire and parody on the political situation both in Portugal and England provided by their 
masterly use of text and image in such close juxtaposition. It is clearly a situation where the 
message, i.e. the corrosive political comment, cannot be dissociated from the medium (the 
satirical cartoon and, ultimately, the very specific kind of newspaper where they are 
published). Their criticism could be conveyed otherwise, but it would not be as meaningful and 
striking as it always was in these two newspapers. Perhaps even more importantly, if their 
messages were only conveyed in words, it would be more difficult for these popular 
publications to remain unscathed or downright banned by the political parties in government 
for such long periods, as was the case.  
 
 
 
 

Elsa Simões (Fernando Pessoa University) 

Journalism in the works of P.G. Wodehouse and Dorothy L. Sayers: newspaper-men, 

sleuths and con-artists 

 
The editor believes the thing to be just a history of fact; neither is there any 
appearance of fiction in it.  

            Robinson Crusoe (preface) 

 
Ever since Defoe’s Robinson Crusoe, the authors of literary works aiming at increased 
credibility and disguising the true nature of their work often masqueraded as ‘editors’ of 



truthful stories or even as ‘journalists’, a sleight of hand which is based on the  ‘fact’ vs ‘fiction’ 
(or ‘journalism’ vs ‘literature’) duality: the factual nature of ‘real stories’ would, in those cases, 
represent a safeguard against accusations of frivolity, fancifulness or downright lying to the 
readers, all of them features commonly to be found in ‘mere novels’.   
Moving beyond this strict and judgemental divide, mixed forms of literature that entwined fact 
and fiction, (i.e. literary and journalistic methods) were being experimented with and 
eventually became widespread (Underwood 2008). Both journalism and literature are 
exercises in writing and they share a number of characteristics, which means that the thin 
frontiers between fact and fiction were often crossed.  The concepts of ‘journalism’ and ‘novel’ 
were also shifting at Defoe’s time. The designation of ‘journalist-writer’ could, in fact, apply to 
many literary figures of that time, since the simultaneous production of literary works and 
writing of news for a number of periodicals and newssheets on a variegated number of themes 
was common practice. ‘Novels’ were still to be defined as a separate genre, and at Defoe’s 
time many of them presented realistic worldviews and fact-based stories which guaranteed 
the desired credibility to literary works, although they retained ‘artistic’ value due to the 
literary artifices and devices used to organise the narrative and develop the plot.  
This symbiotic (and fruitful) relationship between journalism and literature is also visible at a 
more superficial level in works that present themselves as pure literary works. It is the purpose 
of this paper to look into three different forms of relationship between these two areas in 
three novels published in the early decades of the 20th century: P.G. Wodehouse’s Psmith, 
Journalist (1915) and Money for Nothing (1928), and Dorothy L. Sayers’ Have His Carcase 
(1932). In all these works, references to journalism and the inclusion of newspaper people in 
the plot are important catalysts for action. By using these three novels as the corpus for this 
work, three possibilities of intersection will be explored: (1) journalism as the theme of the 
literary work itself; (2) journalism and its sensationalist practices as plot enhancers and 
character-defining features; (3) exploration of journalistic paralinguistic features (in this case, 
letters to the editor) as an added source of humour.  
 
 
 

Elisabetta Cecconi (University of Florence) 

Shaping reality in English Civil War adversarial news discourse: a corpus-based lexical 

study of Royalist and Parliamentarian newsbooks and broadsides 

 

In my paper I shall analyse 17th century Civil War propaganda discourse in two news genres 
which were very popular at the time:  Civil War newsbooks and Civil War broadside ballads. As 
representatives of the former genre I shall examine the Royalist newsbook Mercurius Aulicus 
and the Parliamentarian Mercurius Britanicus, whereas a selection of news broadsides from 
The Cavalier and Puritan: Ballads and Broadsides illustrating the period of the Great Rebellion 
(1640-1660) will constitute evidence for the latter category. Each of the two news genres will 
be further subdivided  into Royalist vs Parliamentarian news publications, in relation to their 
religious and political orientation. The four resulting subcorpora will be investigated in terms 
of frequent words and lexico-syntactic patterns by applying tools of corpus linguistics 
methodology. The different way in which the Royalist and the Parliamentarian press shape 
reality in discourse will cast light on the degree of lexical interrelatedness existing between 
news genres which share the same ideological stance. 
 A comparison of the frequency lists elaborated for each subcorpus singles out three major 
lexico-semantic fields which will be the object of a quantitative and qualitative analysis: 
religion, rebellion and loyalty. The three concepts are differently distributed  and used in the 
Royalist as opposed to the Parliamentarian news publications. By means of illustration, 



religious words referring to the Church as institution are more frequently employed in the 
godly propaganda discourse, both in the form of newsbook and broadside. Mercurius Aulicus 
and the Royalist ballads, on the other hand, tend to skip over controversial religious words 
(e.g. “Reformation”, “Salvation”, “Popery”, “Bishops”, “Prelates”) and insist on the more 
secular concept of loyalty and obedience to the king. In the course of my analysis I shall seek to 
demonstrate how different lexical preferences in Civil War adversarial news discourse respond 
to the authors/editors’ need to establish consensus around a vision of reality consciously 
construed to be interpreted as the orthodox one. 
 
Corpora and primary sources 

- Florence Early English Newspapers (FEEN). Compiled by Nicholas Brownlees and 
Francesca Benucci. Available through the Lancaster Corpus Query Processor Web. 

- Cavalier and Puritan: ballads and broadsides illustrating the period of the Great 
Rebellion, 1640-1660; ed. with an introduction of Hyder E. Rollins. New York; New York 
U.P., 1923. 

 
 
 
 

Sarah Ward (St. Catherine’s College, University of Oxford) 

“Both the printed, and my private intelligence”: Newsgathering, allegiance and 

political action in North-East Wales on the eve of the English Civil War, c.1640-1642 

 
The absence of a printing press and the distance from London has led many historians to 
conclude that Wales lacked a significant print culture and interest in the news, especially in the 
early-mid seventeenth century. This paper seeks to argue that this is far from the truth, and 
that in fact the North-East Welsh gentry were obsessively interested in the freshest political 
and religious news – both national and international. Evidence in existing correspondence 
collections makes it clear that, as well as gathering news to demonstrate status and 
connections, these gentlemen used it to determine their actions and responses to the events 
they read about. They purchased handwritten ‘pure newsletters’ and were sent newsbooks, 
but mostly relied on correspondents who were connected to them via kinship networks. 
Gentlemen such as Sir Thomas Salusbury of Llewenni received up to four letters a day at some 
points, including minutely detailed accounts of those events his correspondents believed him 
to be interested in. By using these mechanisms North-East Welsh gentlemen could determine 
the focus of the news they were sent. Reactions to this news material was varied. They took 
notes, wrote petitions and pamphlets, chose sides, raised money and regiments in the light of 
the information that was sent to them from London. Although their allegiance in the Civil War 
was most probably determined by their long-term political and social ideals the nature of their 
response to the crisis was influenced by the news. They critiqued the news and assembled a 
range of material to check veracity and compare accounts. By doing this they create a news 
discourse that conformed to their ideals and interests, a regional discourse that would help to 
shape both the social and political circumstances of North-East Wales for the next twenty 
years. 
 
 
 

Jorge Pedro Sousa (Fernando Pessoa University) and Helena Lima (University of 

Porto) 

O Espelho: Illustrated press as means of British propaganda for Portugal and Brazil 



 
One hundred years have passed since the deflagration of the Great War. The conflict was the 
peak of the rivalries between the major European powers but the battle field would be 
extended to other areas of the globe. Such was the American case, thanks to the propaganda 
machine assembled by President Wilson. Lasswell (1927) argued that propaganda in the Great 
War was a tool to change beliefs, attitudes and actions, and gave the term “magic bullets” to 
propagandistic messages. The press, in turn, rightly labeled as "paper bullets", has become a 
centerpiece in the symbolic struggle for the formation of opinion pro and against the war. 
Particularly, the illustrated press took a central role in this effort. Three illustrated magazines 
were published in France and England, written in Portuguese and aiming at the public opinion 
from Portugal and Brazil: Portugal na Guerra (printed in France); O Espelho (printed in England, 
was published under the British Office’s control); A Guerra Ilustrada (translation of the British 
magazine La Guerre Illustrée).  
This research aims to analyze how O Espelho, written in Portuguese and widespread in 
Portugal and Brazil, presented the First World War to readers. We seek to identify such 
discourse, and the meaningfulness for its readers, considering what is known of the historical 
context of the war period, but also through the magazine’s discourse itself, both textual and 
iconographic. The images in O Espelho were part of an inter-textual frame, that included the 
graphical (design) and written languages. Results show that O Espelho was an important piece 
in the British propaganda's strategy to control public opinion in Portugal and Brazil, even if this 
propaganda effort was limited by the lack of resources and by the poor diffusion of O Espelho 
both in Portugal and in Brazil. 
 
 
 
 

Nuno Bessa Moreira (University of Porto and CITCEM) 

The news discourse in the Revista de História (1912-1928) 

 
Theoretical studies on news and news discourse developed greatly in recent decades in 
Portugal and internationally, as seen in the Portuguese case, by the pioneering effort of Tito 
Cardoso e Cunha, who supervised several initiatives, located in various centers research on the 
subject. His work provides a review of relevant literature that frames the case study of my 
paper. 
The Revista de História was founded in 1912 by the Sociedade Nacional de História, that had 
been established in 1911 by Christopher Ayres Magalhães Sepúlveda, David Lopes, Leite de 
Vasconcelos and Fidelino de Figueiredo, who always edited the publication. The journal served 
as the main vehicle of information and communication of the institution that originated it. It 
was published in 16 volumes, sixty-four numbers and had three publishers: Clássica Editora, 
mostly edited by AM Teixeira, Universal and Fluminense. 
The Revista de História was organized around three sections: the articles, the facts and the 
notes, and bibliography. In our presentation we focus on the second section, comparing its 
nature and implications with the other two sections in order to assess their weight in the 
publication. 
In this perspective, within the scientific field of history and historiography, it is interesting to 
understand how the events of the First Republic and the first years of military dictatorship 
were faced by the journal’s editors and transformed into notes, or even news. We shall 
examine these two aspects and analyze the news discourses, their motivations, editorial 
objectives, the arguments, the rhetorical processes used and the results obtained, in order to 
discern the ideological profile of speakers. 


